Головна
Реєстрація
Вхід
Понеділок
29.04.2024
01:37
Вітаю Вас Гість | RSS
Сайт Мельничук Людмили Василівни,

вчителя креслення і трудового навчання


Меню сайту

Категорії розділу
Мої файли [0]
Науково-методична діяльність [20]
Педагогічна діяльність [48]
Позаурочна діяльність [11]
Виховна робота [7]
Методичне об'єднання [15]
Класний керівник [4]
Робота з обдарованими дітьми [3]

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

 Каталог файлів 
Головна » Файли » Педагогічна діяльність

Система уроків 5 клас
07.12.2021, 17:23

5 А клас                              Дата: 03.11.2021
УРОК № 17-18                        
ТЕМА. Об’єкт проєктної діяльності №3: серветка. Вибір та обґрунтування теми проєкту. Планування роботи з виконання проєкту. Проєктування методом фантазування. Створення візерунка для вишивання серветки.
Мета: засвоєння знань про технологічну послідовність виготовлення виробу; розвиток просторової уяви, художнього мислення, окоміру; виховання акуратності, основ культури праці, поваги до людей творчих професій; засвоєння знань про об’єкти технологічної діяльності, метод фантазування, міні маркетингові дослідження, ескізні рисунки як складову процесу конструювання; формування вміння створювати ескіз задуманого об’єкта, використовуючи природні форми (біоформи); розвиток фантазії, уваги, пам’яті, спостережливості; виховання основ культури праці, потреби у творчості, поваги до людей творчих професій.
Обладнання: виставка серветок, копіювальний папір, картон, олівці, пристрій для музичного супроводу уроку, засоби для проведення аромотерапії.
Тип уроку: комбінований.
План проведення уроку
I. Організаційна частина — 1 хв.
II. Актуалізація опорних знань і життєвого досвіду учнів — 4 хв.
III. Мотивація навчально-трудової діяльності учнів — 2 хв.
IV. Повідомлення теми, мети, завдань уроку — 3 хв.
V. Вивчення нового матеріалу — 15 хв.
VI. Практична робота — 60 хв.
VII. Підсумки уроку — 5 хв.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
• Перевірка присутніх учнів на уроці.
• Перевірка наявності спецодягу.
• Призначення чергових.
II. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
Бесіда
• Як ми розуміємо поняття «об’єкт технологічної діяльності»? 
• Які об’єкти технологічної діяльності ви виготовили на попередніх уроках?

Інтерактивний метод «Незакінчене речення»
1. Основними етапами створення виробу є...
2. В етап проєктування входять...
3. Ескіз — це... 
4. Виготовлення виробу включає такі процеси...
ІІІ. Мотивація навчально-трудової діяльності учнів
Для того щоб оточувати себе новими, цікавими, корисними та красивими речами, слід учитися спостерігати, запам’ятовувати, аналізувати й за допомогою методу фантазування створювати авторські роботи.
Створення будь-якого нового об’єкта (виробу) розпочинається із творчого задуму. Суть методу полягає в тому, що конструктор уявляє образ виробу, який будуть виготовляти, якщо навіть конструкція виробу невідома. Цей образ переносять на папір у вигляді рисунка. Дизайнер (художник-конструктор) на початковій стадії проєктування (ескізне проєктування) застосовує свою творчу уяву аби створити нову форму об’єкта. Фантазуючи, дизайнер тимчасово не враховує ті вимоги, що ставлять до виробу, і може вигадувати будь-яку форму майбутнього літака, автомобіля, меблів, сукні, блузи, брюк (в’язаних, вишитих виробів) тощо. Тобто, метод фантазування передбачає перенесення об’єкта проєктування у фантастичні умови, уявлення фантастичного образу й відтворення його.
- Людина якої професії створює нову форму об’єкта, фантазуючи? (Дизайнер)
Знання та вміння, набуті в ході виконання подібних завдань, стануть у пригоді у вашому житті.
У святкові дні, на день народження, в інших урочистих випадках приємно одержати оригінальний подарунок, який можна створити своїми руками. Щоб зробити виріб якісно, треба знати послідовність технологічних операцій виконання.
IV. Повідомлення теми, мети й завдань уроку
 Учитель зачитує тему, мету й завдання уроку:
• уміти самостійно визначати технологічну послідовність виготовлення конкретно заданої роботи;
• використовувати метод фантазування при проєктуванні виробів ;
• засвоїти знання про об’єкти технологічної діяльності, використовуючи метод фантазування;
 • навчитися бачити та перетворювати природні форми в предмети, корисні для людини;
• виконати заплановану практичну роботу, розробити ескіз серветки.
V. Вивчення нового матеріалу
1.  Призначення об’єктів технологічної діяльності.
Визначення потреби у виробі
• Для чого призначена серветка?
Розповідь учителя
Серветка — це сувенір довільної форми, який виконує різноманітну функцію. Малюнок оздоблення  на серветці можна створити вишивкою.
Гра «Незакінчене речення» (інтерактивна частина заняття)
• Створювати нові, цікаві речі людям допомагає... (фантазія)
• Метод фантазування потрібний людям для того, щоб... (створити нові форми на основі вже відомого, баченого)
«Мікрофон» (інтерактивна частина заняття)
Чи користуєтеся ви речами (удома, у школі), які б відповідали формулі: 
КОРИСТЬ + ЗРУЧНІСТЬ + КРАСА? 
Робота в парах (інтерактивна частина заняття)
Учні отримують зразки серветок з різними видами оздоблення й у різних техніках виконання.
Алгоритм роботи вчителя
1. Об’єднати дітей в пари.
2. Кожній парі роздати серветки з різними видами оздоблення.
3. Запропонувати учням поміркувати й відповісти на запитання:
• Який матеріал застосовувався для виготовлення серветки?
• Люди яких професій брали участь у створенні серветок?
• Яким подіям, святам відповідають серветки?
Гра «Вибери потрібне»
На дошці записані слова: монтажник, хлібороб, флорист, продавець, художник, вишивальниця, лікар, дизайнер.
Словничок
• Дизайнер — людина цієї професії створює нові, красиві, зручні речі.
• Флорист — художник, який створює вироби за допомогою рослинного матеріалу.
• Вишивальниця — людина, яка оздоблює вироби за допомогою вишивки.
2.  Поняття про показники якості виробу
Вибираючи готовий виріб, ми враховуємо його якість. Виконані нами вироби теж повинні відповідати певним вимогам.
• Який, на вашу думку, основний показник якості даних виробів? (Вони повинні бути красивими, естетично оформленими тощо)
 
3.  Проєктування виробу
Серветка має невеликі розміри й площу зображення, тому ескіз не повинен бути складним.
Для тла візьмемо фетр. Він може бути білим чи кольоровим. Деталі кріпитимуться до основи методом пришивання. Волокнисті матеріали для виготовлення деталей аплікації добиратимуться за бажанням відповідно до ескізу. 
VI. Практична робота
Виконання ескізу виробу.
(Кількість додаткових деталей аплікації залежить від рівня підготовленості дитини.)
Інструменти й матеріали: олівці, лінійка, циркуль.
Вступний інструктаж
Учитель нагадує учням правила безпечної праці, виробничої санітарії та особистої гігієни під час виконання роботи.
Поточний інструктаж
Учитель звертає увагу учнів на:
• дотримання пропорцій частин серветки;
• робочу позу під час виконання роботи.
Загальні правила виробничої санітарії й особистої гігієни
1. Перед виконанням робіт ознайомитися з правилами безпечної праці та особистої гігієни, додержувати їх під час виконання робіт.
2. Усі роботи виконувати в робочому одязі.
3. Робочий одяг має бути охайним.
4. Під час виконання робіт сидіти слід прямо, на всій поверхні стільця, на відстані 10–15 см від краю стола. Відстань від очей до виробу, що виготовляється, повинна бути 30–35 см (неправильна робоча поза псує поставу, спричинює швидку втомлюваність і шкодить роботі органів травлення).
5. Під час роботи світло має падати зліва або спереду.
6. Робоче місце тримати в чистоті й порядку.
VII. Підсумки уроку
Групи учнів представляють виставку виконаних робіт, учитель визначає кращі, звертає увагу на акуратність та естетичний вигляд, виставляє оцінки.
Домашнє завдання
• Підготувати інструменти та матеріали для вишивання відповідно створеним ескізам.

УРОК № 19-20        5 а клас                Дата: 10.11.2021
ТЕМА. Добір матеріалів. Розкроювання виробу. Ручні стібки та шви. 
Мета: ознайомлення з доцільністю використання матеріалу відповідно обраного зразка, правилами безпечного та економного розкрою; ознайомлення з використанням вільних технік у вишиванні; формування вмінь розпізнавати ручні та машинні шви; удосконалення навичок роботи ручними швами; розвиток уяви, пізнавальних інтересів учнів; виховання культури праці.
Інструменти, матеріали, наочність: зразки вишиванок, виконаних уручну,
зразки ручних швів, швацьке приладдя.
Тип уроку: комбінований.
План проведення уроку
I. Організаційна частина — 1 хв.
II. Повторення і закріплення матеріалу — 4 хв.
ІІІ. Актуалізація знань.
IV. Мотивація навчально-трудової діяльності учнів — 2 хв.
V. Повідомлення теми, мети, завдань уроку — 3 хв.
VI. Вивчення нового матеріалу — 15 хв.
VII. Практична робота — 60 хв.
VIII. Підсумки уроку — 5 хв.

ХІД ЗАНЯТТЯ
І. Організаційний момент
• Перевірка наявності учнів.
• Перевірка наявності необхідних інструментів та пристосувань.
ІІ. Повторення і закріплення матеріалу
1. Індивідуальна робота
• Схематично зобразити шов «уперед голку» та його варіанти.
• На схематичному зображенні шва «вперед голку» позначити цифрами послідовність його виконання.
• Підібрати фетр за кольором для вишивання серветки.
• Прошити шов «назад голкою» на зразку тканини.
2. Фронтальне опитування (або тестування)
• Визначити правильні відповіді:
а) Вишивати швом «уперед голку» необхідно по косій лінії.
б) Стібки шва «вперед голку» повинні бути однакової довжини.
в) Довжина стібків шва «назад голкою» може бути різною.
г) Вишивати швом «уперед голку» можна лише вздовж ниток основи.
д) Вишивати швом «уперед голку» можна лише вздовж ниток піткання.
е) Довжина між стібками у шві «вперед голку» може бути неоднаковою.
ж) Шви «вперед голку» та «назад голкою» можуть бути як з’єднувальними, так і оздоблювальними. 
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Розгляньте зразки серветок.
• Як на вашу думку, які ручні шви використані?
• Чи всі шви нам знайомі?
ІV. Мотивація навчальної діяльності
Зараз вишивкою займаються на всій території України. Її функція — оздоблення одягу й предметів хатнього вжитку. Останні десятиліття докорінно змінили побут народу та його моральну культуру під впливом нових форм життя. Зберігаючи й розвиваючи традиції минулого, сучасні майстри виготовляють вироби з урахуванням нових естетичних вимог, використовують сучасні технології та сучасне обладнання.
V. Повідомлення теми уроку
VI. Постановка завдань перед учнями
Знати: правила безпечної роботи ножицями, техніку виконання ручних швів, доцільність використання швів, правила безпечної праці під час виконання практичної роботи.
Уміти: прошити зразки вивченими швами.
VII. Вивчення нового матеріалу
1. Розкрій виробу
Повторюємо правила безпечного та економного розкрою; правила безпеки праці ножицями.
2. Поняття «шов», його різновиди
Робота в зошитах
Свою назву шви отримують від способу накладання стібків. Деталі швейних виробів з’єднуються між собою швейними нитками за допомогою голки. Тканина, з якої шиють або на якій вишивають, та нитка, якою шиють або вишивають, називається робочою. Місце, у якому голка входить у тканину, називається прокол, а довжина нитки між двома 
проколами — стібок. Ряд однакових стібків утворюють шов. У шитті швом називають місце з’єднання окремих деталей виробу нитками. Відстань від краю тканини до шва називають шириною. У вишиванні швом називають техніку виконання вишивки. Назви більшості швів походять від способу накладання стібків на тканину: «хрестик», «ланцюжок», «козлик», «качалочка» тощо. Відомо більш як 100 видів швів у народній вишивці. Стібки за способом виконання бувають ручні та машинні. Деякі стібки вам відомі з початкової школи та попередніх уроків. Найпростіші види швів називають початковими або рушниковими і застосовують найчастіше в обробці виробів, а також у вишиванні. Відповідно з державними стандартами шви мають умовні позначення (графічне зображення).
2.1  Послідовність виконання петельного шва
1. Закріпити нитку(а).
2. Визначити величину стібків і відстань між ними (б).
3. Робочою ниткою утворити повітряну петлю (в).
4. Уколоти голку в тканину зверху вниз.
5. Набрати на голку кількість ниток тканини, що відповідають довжині стібка.
6. Вивести голку в середину повітряної петлі. Слідкувати, щоб повітряна петля була під голкою; петлі сильно не затягувати (г).
7. Наступні стібки виконувати в тій же послідовності (г).
8. Закріпити нитку.
9. Перевірити якість виконання (усі стібки повинні бути паралельно один одному, довжина стібків, відстань між стібками повинні бути однаковими по всій довжині шва, переплетення
ниток по краю тканини не повинно стягувати тканину і мати вигляд рівного крученого шнурка). 
 
2.2 Послідовність виконання шва «козлик»
1. Закріпити нитку, відступивши 2–3 см від лівого зрізу тканини. 
2. Намітити дві паралельних лінії, по яких буде рухатися голка. На одній із ліній буде знаходитися закріпка (наприклад, на нижній).
3. Уколоти голку по верхній лінії на шість ниток правіше закріпки.
4. Виколоти голку на три нитки лівіше від місця вколювання.
5. Відрахувати від закріпки вправо дев’ять ниток.
6. Виконати стібок по нижній лінії, уколоти голку.
7. Виколоти голку на три нитки лівіше від місця вколювання.
8. По верхній лінії від місця вколювання першого стібка відрахувати вправо шість ниток тканини, уколоти голку.
9. Виколоти голку на три нитки лівіше від місця вколювання.
10. Наступні стібки виконати в тій же послідовності.
11. Закріпити кінець шва.
12. Перевірити якість виконання (висота всіх стібків повинна бути однаковою, щоб верхні й нижні проколи голки утворювали дві паралельних лінії, стібки повинні бути виконані на однаковій відстані).
2.3. Послідовність виконання «оксамитового» шва
1. Виконати шов «козлик».
2. Засилити в голку нитку іншого кольору (підібрати нитку за кольоровою гамою).
3. Закріпити нитку на дві нитки тканини правіше попередньої закріпки.
4. Виконати шов «козлик», зміщуючи його по верхній і по нижній лініях на дві нитки вправо.
5. Закріпити кінець шва на дві нитки тканини правіше закріпки попереднього шва.
6. Перевірити якість виконання.
ІІІ.    Вивчення нового матеріалу (із практичним закріпленням)
1.    Технологія виконання петельного шва.
Петельний шов являє собою ряд петельок. Змінюючи висоту, ши¬рину, нахил стібків або відстань між ними, можна створити безліч оригінальних узорів для прикрашання різних виробів.
Різновиди шва та їх графічне зображення

Практичні поради
—    Щоб висота стібків була однаковою, можна провести дві пара¬лельні лінії контуру вишивки.
—    Необхідно стежити, щоб нитка була під голкою, утворюючи петельку.
—    На виворітному боці повинні утворитися вертикальні стібки.

ПРАКТИЧНА РОБОТА: 
Виконання петельного шва
Інструкційна карта.
1.Виконання петельного шва
 Інструменти і матеріали: голка, ножиці, наперсток, п'яльці, нитки, тканина.

Послідовність виконання
    
Графічне зображення
1. Нитку закріплюють кількома стібками швом “уперед голку” без вузлика на відстані 0,4 – 0,5см від зрізу тканини вздовж нього. Закріпюючи нитку, голку вколюють з лицьової сторони на виворіт і знову виводять на лицьову сторону. 
2. Перший укол голкою роблять у місце виведення нитки з ткинини після її закріплення. Голку протягують у петлю, що утворилась, і виводять на лицьову сторону, затягуючи петлю по зрізу тканини. 
3. Другий укол голкою і всі наступні роблять з лицьової сторони на зворотній бік. Гострий кінець голки при виході з вивороту по краю тканини направляють над ниткою і затягують по ребру тканини. Затягати петлю треба рівномірно, інакше стягнеться відрізний край тканини.                                    
 

 


2.    Технологія виконання тамбурного шва. 
Тамбурний шов здавна використовувався під час вишивання ки¬лимів. Простим тамбуром (ланцюжок) окреслюється контур рисун¬ка. Більш складні варіанти шва («петля вприкріп», «напівпетля», дворядний тамбур) використовують під час вишивання рослинних мотивів — квітів, листків тощо.Шов являє собою ряд петельок, що виходять одна із одної, і схожий на ланцюжок.
 
Практичні поради
—    Стібки не слід щільно затягувати.
—    Петельки з робочої нитки краще притримувати великим паль¬цем лівої руки (нитка під голкою).Петельки повинні бути однакового розміру.На виворітному боці мають утворитися пунктирні стібки.
Виконання тамбурного шва
Інструкційна карта. Виконання тамбурного шва
Інструменти і матеріали: голка, ножиці, наперсток, п'яльці, нитки, тканина

№ 
п/п    
Послідовність виконання
    
Графічне зображення
1.    Закріпити нитку праворуч унизу
     
2.    Визначити довжину стібка
    
3.    Уколоти голку біля місця закріплення. Виколоти ліворуч на довжину стібка так, щоб робоча нитка розташовувалася під голкою у вигляді петельки (притримати її великим пальцем)    
4.     Повторюючи п.3, виконати зразок шва    
 
5.    Виконати варіанти шва за рисунком    
 
 
3. Інструкційна карта.  Послідовність виконання шва «козлик»
Шов «козлик» використовується у вишиванні і в шитті.
Послідовність виконання шва «козлик» у вишиванні така:
1. За необхідності, щоб верхній та нижній краї шва були паралельними, в тканині, на якій вишивається шов, можна витягнути дві паралельні нитки на відстані 0,5-1 см одна від одної.
2. Нитку закріпити в т. 1 без вузлика.
3. Голку вколоти в т. 2 і виколоти через 2-3 мм ліворуч у т. 3:1-2-3.
4. Уколоти голку в т. 4 і виколоти ліворуч у т. 5 (через 2-3 мм): 3-4-5 (мал.  6).
 
5. Далі вишивати, пам’ятаючи, що за цифровою послідовністю перша цифра буде означати точку, де голка виходить з тканини на лицьовий бік, друга — входить у тканину з лицьового боку на виворітний, а третя — голка знову виходить на лицьовий бік. Тоді послідовність виконання третього стібка буде записана цифрами так: 5-6-7 
6. Наступні стібки вишивати так само: 7~8~9, 9-10-11… 
 
4. Інструкційна карта. Виконання стеблового шва

№з/п    
Послідовність виконання    
Графічне зображення

1    

Закріпити нитку ліворуч    


2    
Уколоти голку на 3—4 нитки праворуч від першого стібка і виколоти у кінці стібка     

3    
Уколоти голку на 3—4 нитки праворуч від попереднього стібка і вивести у кінці стібка

 

4    
Повторюючи п. З, виконати зразок шва завдовжки 10 см. Закріпити нитку    

VІ. Закріплення нових знань та вмінь учнів
Учитель пропонує учням, які успішно впоралися із завданням, оцінити якість виконання швів.
VІІ. Підсумки уроку
Учитель підбиває підсумки уроку, оцінює виконання роботи, ана¬лізує причини типових помилок.
VІІІ. Домашнє завдання
Дібрати з вивчених швів ті,що найбільш підійдуть для оздоблення серветки.
 

УРОК № 21-22        5 а клас                Дата: 17.11.2021
ТЕМА. Застосування початкових швів:  «уперед голкою», «назад голкою»,  «петельний», «козлик», «тамбурний», «стебловий» для вишивання серветки. Вишивання серветки.
Мета: ознайомлення з доцільністю використання технік відповідно обраного зразка; удосконалення навичок роботи ручними швами; розвиток уяви, пізнавальних інтересів учнів; виховання культури праці.
Інструменти, матеріали, наочність: зразки вишиванок, виконаних уручну,
зразки ручних швів, швацьке приладдя.
Тип уроку: комбінований.
План проведення уроку
I. Організаційна частина — 1 хв.
II. Повторення і закріплення матеріалу — 4 хв.
ІІІ. Актуалізація знань.
IV. Мотивація навчально-трудової діяльності учнів — 2 хв.
V. Повідомлення теми, мети, завдань уроку — 3 хв.
VI. Вивчення нового матеріалу — 15 хв.
VII. Практична робота — 60 хв.
VIII. Підсумки уроку — 5 хв.

ХІД ЗАНЯТТЯ
І. Організаційний момент
• Перевірка наявності учнів.
• Перевірка наявності необхідних інструментів та пристосувань.
ІІ. Повторення і закріплення матеріалу
1. Інтерактивний метод «Незакінчене речення»
• Шов козлик виконується….
• На зворотній стороні шов козлик має вигляд…..
• Стебловий шов виконується…..
• Петельний шов з виворотної сторони має вигляд…
2. Аналіз доцільності використання швів у вишивці серветки
Окремі учні аналізують вибрані візерунки, доцільність використання швів.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Колібрі за 1 секунду робить 200 змахів крилами, а це, повірте, неабияка працездатність. Тож я бажаю і вам такої самої працездатності, старанності та наполегливості впродовж усього сьогоднішнього заняття!
ІV. Повідомлення теми уроку
 Постановка завдань перед учнями
Знати: правила безпечної роботи ножицями, голкою, техніку виконання ручних швів, доцільність використання швів, правила безпечної праці під час виконання практичної роботи.
Уміти: вишивати виріб вивченими швами.
V. Практична робота.
Вишивання серветки вивченими швами.
Організація робочого місця.
Повторення правил безпеки праці.
Вступний інструктаж
Учитель нагадує учням правила безпечної праці під час виконання роботи.
Поточний інструктаж
Учитель звертає увагу учнів на:
• дотримання технологічної послідовності вишивання серветки;
• робочу позу під час виконання роботи.
Під час роботи учні можуть використовувати інструкційні картки виконання ручних швів.
VІ. Закріплення нових знань та вмінь учнів
Учитель пропонує учням, які успішно впоралися із завданням, оцінити якість виконання швів.
Проаналізувати допущені помилки та їх причини.
VІІ. Підсумки уроку
Учитель підбиває підсумки уроку, оцінює виконання роботи, ана¬лізує причини типових помилок.
VІІІ. Домашнє завдання
Вміти виконувати ручні вільні техніки.


Послідовність виконання петельного шва
1. Закріпити нитку(а).
2. Визначити величину стібків і відстань між ними (б).
3. Робочою ниткою утворити повітряну петлю (в).
4. Уколоти голку в тканину зверху вниз.
5. Набрати на голку кількість ниток тканини, що відповідають довжині стібка.
6. Вивести голку в середину повітряної петлі. Слідкувати, щоб повітряна петля була під голкою; петлі сильно не затягувати (г).
7. Наступні стібки виконувати в тій же послідовності (г).
8. Закріпити нитку.
9. Перевірити якість виконання (усі стібки повинні бути паралельно один одному, довжина стібків, відстань між стібками повинні бути однаковими по всій довжині шва, переплетення
ниток по краю тканини не повинно стягувати тканину і мати вигляд рівного крученого шнурка). 
 
Технологія виконання петельного шва.
Петельний шов являє собою ряд петельок. Змінюючи висоту, ши¬рину, нахил стібків або відстань між ними, можна створити безліч оригінальних узорів для прикрашання різних виробів.
Різновиди шва та їх графічне зображення                              

Практичні поради
—    Щоб висота стібків була однаковою, можна провести дві пара¬лельні лінії контуру вишивки.
—    Необхідно стежити, щоб нитка була під голкою, утворюючи петельку.
—    На виворітному боці повинні утворитися вертикальні стібки.
Інструкційна карта.
1.Виконання петельного шва
 Інструменти і матеріали: голка, ножиці, наперсток, п'яльці, нитки, тканина.

Послідовність виконання
    
Графічне зображення
1. Нитку закріплюють кількома стібками швом “уперед голку” без вузлика на відстані 0,4 – 0,5см від зрізу тканини вздовж нього. Закріпюючи нитку, голку вколюють з лицьової сторони на виворіт і знову виводять на лицьову сторону. 
2. Перший укол голкою роблять у місце виведення нитки з ткинини після її закріплення. Голку протягують у петлю, що утворилась, і виводять на лицьову сторону, затягуючи петлю по зрізу тканини. 
3. Другий укол голкою і всі наступні роблять з лицьової сторони на зворотній бік. Гострий кінець голки при виході з вивороту по краю тканини направляють над ниткою і затягують по ребру тканини. Затягати петлю треба рівномірно, інакше стягнеться відрізний край тканини.                                    
 

 


Послідовність виконання шва «козлик»
1. Закріпити нитку, відступивши 2–3 см від лівого зрізу тканини. 
2. Намітити дві паралельних лінії, по яких буде рухатися голка. На одній із ліній буде знаходитися закріпка (наприклад, на нижній).
3. Уколоти голку по верхній лінії на шість ниток правіше закріпки.
4. Виколоти голку на три нитки лівіше від місця вколювання.
5. Відрахувати від закріпки вправо дев’ять ниток.
6. Виконати стібок по нижній лінії, уколоти голку.
7. Виколоти голку на три нитки лівіше від місця вколювання.
8. По верхній лінії від місця вколювання першого стібка відрахувати вправо шість ниток тканини, уколоти голку.
9. Виколоти голку на три нитки лівіше від місця вколювання.
10. Наступні стібки виконати в тій же послідовності.
11. Закріпити кінець шва.
12. Перевірити якість виконання (висота всіх стібків повинна бути однаковою, щоб верхні й нижні проколи голки утворювали дві паралельних лінії, стібки повинні бути виконані на однаковій відстані).
 Інструкційна карта.  Послідовність виконання шва «козлик»
1. За необхідності, щоб верхній та нижній краї шва були паралельними, в тканині, на якій вишивається шов, можна витягнути дві паралельні нитки на відстані 0,5-1 см одна від одної.
2. Нитку закріпити в т. 1 без вузлика.
3. Голку вколоти в т. 2 і виколоти через 2-3 мм ліворуч у т. 3:1-2-3.
4. Уколоти голку в т. 4 і виколоти ліворуч у т. 5 (через 2-3 мм): 3-4-5 (мал.  6).
 
5. Далі вишивати, пам’ятаючи, що за цифровою послідовністю перша цифра буде означати точку, де голка виходить з тканини на лицьовий бік, друга — входить у тканину з лицьового боку на виворітний, а третя — голка знову виходить на лицьовий бік. Тоді послідовність виконання третього стібка буде записана цифрами так: 5-6-7 
6. Наступні стібки вишивати так само: 7~8~9, 9-10-11… 
 


Послідовність виконання «оксамитового» шва
1. Виконати шов «козлик».
2. Засилити в голку нитку іншого кольору (підібрати нитку за кольоровою гамою).
3. Закріпити нитку на дві нитки тканини правіше попередньої закріпки.
4. Виконати шов «козлик», зміщуючи його по верхній і по нижній лініях на дві нитки вправо.
5. Закріпити кінець шва на дві нитки тканини правіше закріпки попереднього шва.
6. Перевірити якість виконання.

Технологія виконання тамбурного шва. 
Тамбурний шов здавна використовувався під час вишивання ки¬лимів. Простим тамбуром (ланцюжок) окреслюється контур рисун¬ка. Більш складні варіанти шва («петля вприкріп», «напівпетля», дворядний тамбур) використовують під час вишивання рослинних мотивів — квітів, листків тощо.Шов являє собою ряд петельок, що виходять одна із одної, і схожий на ланцюжок.
 
Практичні поради
—    Стібки не слід щільно затягувати.
—    Петельки з робочої нитки краще притримувати великим паль¬цем лівої руки (нитка під голкою).Петельки повинні бути однакового розміру.На виворітному боці мають утворитися пунктирні стібки.
Виконання тамбурного шва
Інструкційна карта. Виконання тамбурного шва
Інструменти і матеріали: голка, ножиці, наперсток, п'яльці, нитки, тканина
№ 
п/п    
Послідовність виконання
    
Графічне зображення
1.    Закріпити нитку праворуч унизу
     
2.    Визначити довжину стібка
    
3.    Уколоти голку біля місця закріплення. Виколоти ліворуч на довжину стібка так, щоб робоча нитка розташовувалася під голкою у вигляді петельки (притримати її великим пальцем)    
4.     Повторюючи п.3, виконати зразок шва    
 
5.    Виконати варіанти шва за рисунком    
 
 


Інструкційна карта. Виконання стеблового шва

№з/п    
Послідовність виконання    
Графічне зображення

1    

Закріпити нитку ліворуч    


2    
Уколоти голку на 3—4 нитки праворуч від першого стібка і виколоти у кінці стібка     

3    
Уколоти голку на 3—4 нитки праворуч від попереднього стібка і вивести у кінці стібка

 

4    
Повторюючи п. З, виконати зразок шва завдовжки 10 см. Закріпити нитку    

УРОК № 23-24        5- а клас                    Дата:  24.11.2021    
ТЕМА. Обробка країв вишитого виробу петельним швом. Остаточна обробка виробу. Догляд за вишитими виробами. Захист прєкту.
Мета: продовжити ознайомлення з різновидами оброблення країв вишитих виробів; удосконалювати вміння та навички прошивати узори вивченими швами; стимулювати розвиток самоосвіти та продуктивної творчої праці; виховувати бережливе ставлення до вишитих виробів; сприяти  засвоєнню знань про доцільність оздоблення виробу додатковими елементами, сутність та етапи аналізу проєкту; розвивати критичне мислення, уяву, творчі здібності; виховувати почуття прекрасного, відповідальність, акуратність; формувати навички спілкування в групі, прийняття спільного рішення; виховувати почуття доброзичливості та взаємоповаги, культуру праці;
Інструменти, матеріали, наочність: швацьке приладдя, зразки обробляння країв вишитих виробів, інструкційні картки.

Девіз уроку
Умілому будь-яка робота легка. 
План проведення уроку
I. Організаційна частина — 1 хв.
II. Повторення і закріплення матеріалу — 2 хв.
ІІІ. Актуалізація знань — 2 хв.
IV. Мотивація навчально-трудової діяльності учнів — 2 хв.
V. Повідомлення теми, мети, завдань уроку — 3 хв.
VI. Вивчення нового матеріалу — 15 хв.
VII. Практична робота — 40 хв.
VIII. Підсумки уроку — 24 хв.
ІХ. Домашнє завдання — 1 хв.

ХІД УРОКУ
І. Організаційна частина.
• Перевірка присутніх на уроці.
• Перевірка наявності необхідних матеріалів та інструментів для уроку.
ІІ. Повторення і закріплення матеріалу.
На попередньому уроці ми говорили про обробку  країв вишитих виробів. Деякі з вас обрали для цього петельний шов.
• Чому саме його ви обрали? Які вимоги до виконання «петельного» шва?
• Чи може петельний шов бути використаний у шитті? Наведіть приклади.
• Звідки шов отримав таку назву?
ІІІ. Актуалізація знань.
Бесіда
1. Які показники якості виробу ви знаєте?
2. Як ви розумієте поняття «функціональні показники виробу»:
• технологічні;
• естетичні;
• економічні.
«Мікрофон» (інтерактивна частина заняття)
Чи користуєтесь ви речами (удома, у школі), які відповідають формулі:
КОРИСТЬ + ЗРУЧНІСТЬ + КРАСА?
ІV. Мотивація навчальної діяльності.
“ Я зірвав квітку - і вона зів’яла.
Я спіймав метелика – і він загинув у мене на долоні.
І тоді я зрозумів: торкнутися до краси можна лише серцем.»
Павол Гвездослав, словацький поет.
«Коло ідей»
1. Що називають радістю праці?
2. Чи кожна людина може проявити свою творчість у праці?
V. Повідомлення теми уроку. Постановка завдання перед учнями.
Знати: способи обробки країв вишитого виробу, технологію виконання вивчених швів, способи та доцільність оздоблення виробу, правила догляду за вишитими виробами, критерії оцінювання якості готового виробу, правила безпечної праці під час роботи. 
Уміти: виконати обраний спосіб обробки та оздоблення виробу з дотриманням правил безпечної праці та санітарно-гігієнічних вимог, проводити оцінку якості готового виробу.


VI. Вивчення нового матеріалу
1. Обробляння країв вишитого виробу
 
 
2. Прання та прасування вишитих виробів
У процесі вишивання робота брудниться і виглядає непривабливо. Прати вишиті вироби потрібно дуже обережно, щоб фарба на кольорових виробах не злиняла, і так, щоб не пошкодити ажурні узори. Виварювати можна лише ті речі, які вишиті білими нитками по білим бавовняним та лляним тканинам. Решту виробів краще прати в теплій воді та брати пральні засоби для різнокольорових тканин. Прати треба обережно, терти й намилювати можна лише ті місця, де немає вишивки. Після прання вироби 2–3 рази полощуть у теплій воді, у яку можна додати 1–2 чайні ложки оцту, щоб надати ниткам блиску. Якщо дозволяє тканина, вишивки після полоскання підкрохмалюють. Якщо до крохмалю додати трохи молока, то після прасування виробу тканина блищатиме. Віджатий виріб треба туго загорнути у волохатий рушник або простирадло й потримати так кілька хвилин. Після чого вишиванку можна прасувати. Прасують такі речі з вивороту не дуже гарячою праскою на чистій м’якій тканині. Чим опукліша вишивка, тим м’якшою має бути підстилка. Щоб не було зморшок, великі вироби прасують від середини до країв і залишають розгорнутими доти, доки не прохолонуть і повністю не висохнуть.
3. Волого-теплова обробка
Прасування потрібне для того, щоб краще зберігалася форма виробу, для розпрасування швів деталей, запресовування їх країв, розрівнювання зім’ятості матеріалу. Основне обладнання для волого-теплової обробки — праски, прасувальні дошки, преси. Температуру нагрівання праски вибирають залежно від походження волокон, із яких виготовлена тканина. Стійкими до високих температур є тканини з рослинних волокон (льон, бавовна). Під час волого-теплової обробки необхідно дотримуватися правил безпечної праці.
 
4. Правила безпечної праці під час виконання волого-теплової обробки
• Перед початком роботи підготувати робоче місце.
• Праска повинна знаходитися справа на спеціальній підставці.
• Електричний шнур не повинен торкатися праски.
• Вилку електрошнура включати і вимикати лише сухими руками.
• Прасувати обережно, щоб не торкатися пальцями рук до праски.
• Перевірити температуру нагрівання праски, попрасувавши клаптик тканини. Не плювати на підошву праски і не торкатися її вологим пальцем.
• Під час роботи з праскою стояти на гумовому килимку.
• Не залишати без нагляду включену праску.
• Якщо під час роботи виникли будь-які неполадки, потрібно зразу повідомити вчителя. Не можна працювати несправною праскою. 
5. Повторення правил безпечної праці та санітарно-гігієнічних вимог при вишиванні.
VІІ. Практична робота
 Основна робота над проєктом. Консультації вчителя.
Під час виконання творчих проєктів у школярів виникають свої специфічні труднощі, які носять об’єктивний характер. З метою поліпшення процесу проєктування використовую роль незалежного консультанта. Утримуюся від підказок, особливо, якщо учні йдуть не тим шляхом. Для розв’язання проблем, які виникають у школярів, проводжу семінар-консультацію із колективним обговоренням.
VІІІ. Підведення підсумків уроку
1. Який вид обробки краю вишитого виробу ви обрали?
2. Які труднощі виникли під час роботи над виробом?
3. Як ви їх подолали?
4. Пропоную учням оцінити свої роботи. 
Готуючись до захисту проєкту, ви виконували свої вироби, використовуючи знання та вміння, набуті на уроках праці. Кожен виріб ми оцінимо разом, але існують методи контролю, на які слід звернути увагу.
Візуальний:
• виріб відповідає функціональним характеристикам;
• виріб має бути чистим, охайним;
• шви, контури повинні бути якісними й чіткими.
На промислових і приватних підприємствах цю роботу виконують контролери якості, у побутових умовах — безпосередньо виробник. Від якості виробу залежить здоров’я, настрій того, хто придбав цей виріб, — споживача.
Прийом «Незакінчене речення»
Учитель: Під час виготовлення виробів кожен із вас працював, і ця праця викликала певні емоції. На дошці ви бачите незакінчені речення. Я пропоную вам вибрати речення до вподоби і закінчити його.
• Джерелом натхнення в праці для мене є…
• Велике задоволення маю від праці бо…
• Творча праця — це…
• Моя праця мені приносить…
• Краса праці складається з…
ІХ. Домашнє завдання
Знати критерії оцінювання якості готового виробу, вимоги до якості вишитого виробу.

Категорія: Педагогічна діяльність | Додав: luda_melnichuk
Переглядів: 202 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar

Вхід на сайт

Пошук

Друзі сайту
  • Луцька ЗОШ №13
  • МОН України
  • Управління освіти
  • Луцька міська рада

  • Copyright sasha-str © 2024
    uCoz